امام باقر(ع) می‌فرمایند: کسی که احیا کند شب قدر را، گناهان او آمرزیده شود گر چه به عدد ستارگان آسمان و وزن کوه‌ها و کیل دریاها باشد.

هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود مرتکب خطا و گناه شود، در پی انجام گناه حس عذاب وجدان انسان را می‌رنجاند و اینجاست که او به دنبال راه چاره و زمانی برای جبران خطای خود می‌گردد، زمانی برای رسیدن به آرامش، زمانی که بتواند در خلوت خود با خدایش راز و نیاز کند و دلش را از آلودگی‌ها پاک کند.
در طول سال زمان‌هایی وجود دارد که طلایی‌ترین اوقات برای استغفار است، شب قدر بهترین شب برای استغفار و آمرزیده شدن است، در  این شب‌ها حتی کسانی هم که چندان اهل عبادات و معنویات نیستند با خدا خلوت می‌کنند و سعی بر آن دارند که بهره‌ای از این زمان ببرند.

شب قدر، شبی که برتر از هزار ماه است

امام باقر(ع) می‌فرمایند: کسی که احیا کند شب قدر را، گناهان او آمرزیده شود گر چه به عدد ستارگان آسمان و وزن کوه‌ها و کیل دریاها باشد.

قرب و رحمت خداوند در شب زنده‌داری شب قدر است؛ شبی برای رقم زدن سرنوشت. منظور از قدر، تقدیر و اندازه‌گیری است. خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال را برای انسان رقم می‌زند و زندگی، مرگ، رزق و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می‌گرداند.

شب قدر چه شبی است

در این که شب قدر دقیقا چه شبی است اختلافاتی وجود دارد اهل سنت درباره این موضوع نظرات متفاوتی دارند از جمله اینکه شب قدر فقط همان شبی است که قرآن در آن نازل شده است و دیگر تکرار نمی‌شود؛ عقیده دیگری که وجود دارد این است که شب قدر در زمان حیات رسول اکرم (ص) هر سال تکرار ‌شده است اما پس از ارتحال ایشان دیگر تکرار نمی‌شود بر اساس اعتقادی دیگر شب قدر یک شب در طول سال است ولی مشخص نیست این شب کدام است بعضی نیز معتقد هستند شب قدر یکی از شب‌های آخر ماه رمضان است. اما شیعیان بر این اعتقاد هستند که شب قدر تا قیامت وجود دارد و در ماه رمضان حادث شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم و یا بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان است.

اعمال مخصوص شب‌های قدر

شب قدر آداب و اعمال مخصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به غسل، شب زنده‌داری، خواندن ادعیه، استغفار از گناهان، واسطه قرار دادن قرآن و اهل‌بیت(ع)، نماز مختص لیالی قدر و زیارت امام حسین (ع) اشاره کرد.

معمولا شب‌های قدر با خواندن نماز، قرآن و دعای جوشن کبیر و استغفار گذرانده می‌شود اما چه خوب و نیکوست که انجام این اعمال با تفکر و بینشی عمیق باشد.

خداوند قرآن کریم را به یکباره در شب قدر نازل کرده است و این یکی از دلایل متمایز بودن این شب با فضیلت از شب‌های دیگر است.از آنجایی که این کتاب مقدس برای هدایت انسان نازل شده است باید با تفکر به مفاهیم عمیق آن دست یافت تا به هدف والا که رسیدن به خداوند است رسید. اگر عبادات را انجام دهی اما تفکری در آن نباشد راه رسیدن به خداوند سخت می‌شود پس چه خوب است در این شب‌ها به دنبال عبادت همراه با تفکر باشیم تفکری که باعث رسیدن به سعادت انسان شود. در این بین اعمالی وجود دارد که جزء اعمال مخصوص شب قدر نیست مانند خدمت، دست‌گیری و همدلی با بندگان خدا اما باید درهمه ایام سال خصوصا در این شب‌ها توجه ویژه‌ای به آن شود زیرا دل کسی را به دست آوردن و مشکلی از درمانده‌ای حل کردن نه تنها دراین ایام بلکه در هر زمانی یک وظیفه انسانی است. در نهایت اگر با توبه به درگاه خداوند و خدمت به خلق او روح و جان را پاک و تزکیه کرده و عظمت حق‌تعالی را با تمام وجود درک کنیم و خود را در محضر پروردگار حقیرو کوچک ببینیم، می‌توانیم گوشه کوچکی از این شب بزرگ را درک کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس